Thursday 2 October 2014

Penguatkuasaan PBT : Mengkomunikasikan kemanusiaan melalui SOP

Saya pernah digertak dan diancam oleh peniaga. Ketika itu saya bertugas sebagai Pembantu Undang-undang di sebuah Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di negeri Kelantan sekitar tahun 1995 hingga tahun 2000.

Semua ini berlaku semata-mata kerana tindakan saya mengarahkan anggota penguatkuasa merobohkan sebuah binaan sementara yang digunakan untuk menjual buah-buahan. Binaan itu tidak mendapat kelulusan daripada PBT dan anggota penguatkuasa ini bukan sahaja diugut malah dipukul dan ahli keluarga mereka juga menjadi mangsa sindiran pihak berkenaan.Semua ini gara-gara menjalankan tugas – penguatkuasaan, akhirnya saya akui bahawa ini hanyalah salah faham. Anggota penguatkuasa gagal mengkomunikasikan apakah kewajaran tindakan mereka. Akibatnya ramai peniaga gagal mematuhi peraturan dan undang-undang kecil yang sedang dikuatkuasakan.

Isu tugas penguatkuasa yang mana perlu diutamakan – kemanusiaan ataupun “Standard Operating Prosedur” (SOP) ? 


Menguatkuasakan peraturan dan undang-undang bukanlah semudah yang dijangka.
Sediakanlah setebal manapun SOP untuk dipatuhi, ia tidak akan memberi apa-apa kesan jika tidak berlapikkan perikemanusiaan.

SOP membahasakan kemanusiaan sebagai budibicara. Kuasa untuk menggunakan budibicara terletak kepada Yang Dipertua (YDP) PBT sahaja.

Namun begitu sekiranya penurunan kuasa secara sah telah dibuat oleh YDP PBT kepada anggota-anggotanya, kuasa ini boleh digunapakai oleh anggota tersebut untuk menjalankan tugas-tugas penguatkuasaan.
Bagaimanapun, kuasa budi bicara ini mempunyai had yang tertentu. Ia adalah subjektif kepada kes dan keadaan yang tertentu pula.

Sebagai contohnya, SOP tidak menyatakan dengan tepat apakah prosedur yang boleh digunakan untuk berurusan dengan peniaga yang beremosi dan bersikap kasar.

Ia berkait rapat dengan komunikasi interpersonal anggota berkenaan. Justeru itu anggota penguatkuasa disarankan untuk mengikuti kursus komunikasi berkesan. Dengan harapan, para anggota ini dapat mempraktikkan apa yang dipelajari bila berurusan dengan peniaga khususnya dan orang awam amnya.
Antara kaedah komunikasi berkesan yang boleh dipraktikkan adalah melalui kaedah “Nuero Linguistic Programming” (NLP). Ia diyakini berkesan bukan sahaja oleh jurujual untuk mempengaruhi pembeli melalui komunikasi mereka, malah kerap digunakan oleh pihak penguatkuasa yang lain seperti Polis Diraja Malaysia (PDRM) bagi menjalankan soal siasat. 

SOP menyatakan dengan jelas bahawa tugas penguatkuasa, adalah menguatkuasakan Akta, Undang-undang, Undang-undang kecil dan apa-apa peraturan yang dibuat di bawahnya.

Menjalankan penguatkuasaan bukan semudah prosedur yang tercatat. Ia mengundang pelbagai rasa di kalangan masyarakat. Ada yang menyokong dan berpihak kepada anggota penguatkuasa, pasti juga ada yang menentang dengan pelbagai alasan.

Apabila penguatkuasa berlembut atau tidak mengambil tindakan terhadap sesuatu, mereka akan dilebelkan sebagai “double standard”, malah lebih teruk lagi dituduh menerima rasuah.

Apabila bertegas pula, mereka dikatakan gagal dalam budibicara sebagai penjawat awam. Dilema ini akan kekal sebagai satu barah dikalangan penguatkuasa. Begitupun, ketegasan adalah asas utama bagi menguatkuasakan peraturan dan undang-undang.

Elemen ketegasan perlulah dikomunikasikan dengan professional kepada masyarakat. Supaya ia jelas dan tidak mengundang syak wasangka. Teringat saya tentang kata-kata sahabat saya, “pokok kelapa kalau tumbang, kura-kurapun boleh panjat”. Maksudnya jika terlampau berlembut akan ada pihak yang mengambil kesempatan. Ketika itu peraturan dan undang-undang hanya tinggal tercatat di SOP sahaja tanpa ada siapa yang berani mengkomunikasikannya.

Secara lumrahnya, kita akan menghormati pihak yang berkomunikasi secara berhemah apabila memberi teguran terhadap sesuatu peraturan. Berkomunikasi secara buruk tiada dalam SOP. Apatah lagi memarahi atau menengking dan jauh sekali menggunakan kekerasan. Komunikasi secara tidak berhemah ternyata gagal menyelesaikan apa-apa masalah, malah boleh mengheret kepada konflik yang lain pula.
“Kami hanya peniaga kecil”. “Kami hanya mencari “sekupang-dua”. “Kenapa hanya kami? Peniaga lain yang berniaga secara haram lagi banyak!”. “Kami bukan penjenayah!”.  Inilah komunikasi tersirat yang peniaga cuba sampaikan kepada PBT.

Mereka mempersoalkan isu ini tanpa sedar bahawa selain mereka ramai lagi peniaga kecil lain yang dibenarkan berniaga. Sudah banyak juga premis peniagaan haram digeledah dan diarah tutup serta disita. Ini bukanlah alasan untuk menidakkan tindakan perundangan kepada mereka. Ini juga bukanlah isu utama. Apa yang lebih penting ialah sejauhmanakah SOP ini berjaya dikomunikasikan kepada mereka.
Komunikasi SOP penguatkuasaan larangan berniaga di kawasan rekreasi kebiasaanya bermula dengan papan tanda yang dipasang di taman-taman rekreasi. Papan tanda ini dengan jelas melarang penjaja atau peniaga kecil berniaga di kawasan yang tertentu.

Ia dikeluarkan dengan kuasa dan perintah YDP PBT.  Tindakkan larangan ini pada asasnya adalah untuk menjaga kebersihan dan  kesihatan pengunjung. Rasional kawalan peniaga ini adalah untuk mewujudkan suasana yang harmonis, memastikan peniaga telah melalui prosedur suntikan pengendali makanan oleh Jabatan Kesihatan, telah memasuki kursus pengendali makanan dan bertanggungjawab menjaga kebersihan tapak niaga masing-masing. Jika didapati masih terdapat peniaga yang engkar arahan, SOP kedua adalah mengeluarkan notis amaran secara bertulis.

Diikuti dengan notis untuk memindahkan barangan atas risiko peniaga. Kebiasaannya formula 3 dan 7 digunapakai. 3 hari tempoh masa diperuntukkan untuk notis bertulis dan 7 hari tempoh masa bagi notis untuk memindahkan barangan.

Solusi terbaik untuk isu penguatkuasaan PBT dengan peniaga ialah elemen budibicara walaupun ia tidak di peruntukkan dengan jelas didalam SOP. Namun ia perlulah dikomunikasikan kepada peniaga seolah-olah ia adalah SOP rasmi PBT. Ini sedikit sebanyak dapat meningkatkan reputasi anggota penguatkuasa dan PBT secara amnya. SOP kemanusiaan bermakna, peniaga diberi ruang seluas-luasnya untuk didengar.

Mereka juga diberi keterangan yang sejelasnya berhubung dengan kesalahan mereka, tindakan yang boleh diambil oleh PBT dan implikasi kepada tindakan tersebut. Juga hak-hak mereka setelah tindakan dibuat.

Komunikasi SOP kemanusiaan ini setidak-tidaknya mengurangkan ketengangan yang mungkin berlaku dari konflik PBT dan peniaga.  

No comments:

Post a Comment