Tuesday 11 October 2011

Melakar alam dan kandungannya dengan butir-butir kata.

Sehari lagi yang menerujakan. Banyak terima undangan ceramah akhir-akhir ini. Minggu depan seminggu di Kuala Lumpur mengendalikan kursus di Hotel Regency. Sebelum itu Sahabat saya Tuan Zulkamal minta bantuan menyampaikan ceramah penulisan kreatif kepada para pelajar di Sekolah Menengah Syed Ahmad, Kuala Nerang. 

Bercerita tentang penulisan kreatif ini, membawa rasa saya kembali ke zaman remaja. Ketika itu semangat untuk menjadi penulis yang hebat begitu berkobar-kobar. Saya mula menulis dalam Majalah Dewan Siswa, terutamanya puisi. Hasilnya saya telah memenangi Hadiah Sastera Siswa pada tahun 1989, sudah lama sangat masa itu kita tinggalkan. 

Kemenangan itu bagai memberi kejutan semangat yang luar biasa untuk saya terus menulis, sementelah pula saya dipilih untuk menyertai Minggu Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka - 1989, yang kini dikenali sebagai Minggu Penulis Remaja. Ilmu penulisan ditimba secara terus dari penulis tersohor tanah air seperti Shahnon Ahmad untuk penulisan kreatif, Habsah Hassan, juga Rahman Saari untuk penulisan puisi. Masih teringat kepada Pak Ali Majod - penyelaras program pada masa itu yang begitu bersungguh-sungguh membantu kami  sepanjang kami berada dalam program tersebut.

Hasilnya adalah antalogi Tidak Sepanas Bara, Salji Masih Berguguran dan Impian Kecilku. Semuanya terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka. 

Ilmu secara teorinya senang didapati, tetapi secara alami atau pengalaman itu sukar dicari kecuali melaluinya sendiri. Ia suatu proses yang panjang, menuntut pengamatan yang tajam dan sensitif demi melakar alam dan kandungannya dengan butir-butir kata. 

Semalam Sinar Harian membuat liputan tentang Angkatan Teater POLIMAS. Sebagai penasihat saya turut berbangga 


No comments:

Post a Comment