Thursday 8 September 2011

Minat untuk menulis?

Pagi semalam saya bersama Tuan Nazran Hamzah  ke syarikat percetakan Asa Mesra di Tanah Merah, Jitra. Tujuan untuk berbincang lanjut tentang buku yang kami hantar untuk dicetak - buku akademik : Undang-Undang Syarikat, untuk kegunaan pelajar-pelajar yang mengambil modul berkenaan di Politeknik. Ia boleh juga digunakan untuk Institusi pengajian yang lain, oleh pelajar mahupun pensyarah. Alhamdulillah, semuanya sudah siap, termasuklah muka depan buku tersebut.  

Semasa saya ke sana, Syarikat Asa Mesra Printer sedang mengulang cetak sebuah buku yang menjadi Best Seller di Malaysia ketika ini. Buku tersebut dijual di pasaran dengan harga RM40.00 senaskah. Cetakkan pertama 1000 naskah telah terjual. Cetakan kedua 1000 naskah lagi masih dalam proses. Kos cetakan sebuah buku sekitar RM10.00. Bermakna RM30.00 adalah untung kasar yang diperolehi darab 2000 naskah bersamaan dengan RM60,000.00! Itu pulangan kerana usaha bakti yang telah dicurahkan oleh penulis tersebut. Tahniah dan selamat maju jaya. 

Penulis itu juga memasarkan sendiri buku terbitannya - tidak menggunakan mana-mana penerbit yang telah ada nama atau tersohor di persada penerbitan buku di Malaysia. Ini suatu usaha yang hebat yang telah dilakukannya. 

Untuk menulis kita perlukan ilmu bantu, sama ada bahan bacaan tambahan, pengalaman, pemerhatian, atau perkongsian ilmu. Saya sertakan link penerbit PTS dan link Jabatan Buku Galeri Ilmu. Anda boleh baca entri yang terdapat dalam kedua - dua blog tersebut untuk santapan motivasi diri sekiranya minat untuk menulis.

No comments:

Post a Comment