Sunday 11 September 2011

Zikir Jogging - badan sihat, rohani terawat -amalanpun dapat!

Salam Cinta Kasih Demi Allah dan Rasulnya.

Dua pagi - Jumaat dan Sabtu, saya bersama isteri - Zira, mengambil masa sekitar 1 jam untuk berjogging di Taman Tasik Darulaman, yang jaraknya tidak sampaipun 2KM dari rumah saya.

Alhamdulillah, sejak Ramadhan yang lepas, inilah kali pertama saya diberi peluang oleh Allah untuk beriadah - bersenam, dan yang paling penting bersama-sama isteri - melakukan aktiviti bersama sentiasa - dapat mengeratkan hubungan - menyemarakkan rasa kasih dan sayang.

Tasik Darulaman
Ramai juga kawan-kawan yang kelihatan bersama keluarga masing-masing,  antaranya tenaga pengajar teater aTmas, Polimas iaitu Cikgu Muazafar Tawang. Tahniah dan syabas kepada semua yang mengambil berat tentang kesihatan fizikal dan kesihatan "hubungan" sesama keluarga. 

Lebih menarik lagi ialah ramai warga emas yang berjogging sambil mulut terkumat-kamit. Bila dihampiri, barulah saya tahu bahawa sebenarnya mereka sedang berzikir sambil berjongging! Hebat amalan itu. Terus sahaja saya "meniru" apa yang dilakukan. Tak salah untuk meniru perkara-perkara ke arah kebaikan. Jom Zikir Jogging - badan sihat, rohani terawat -amalanpun dapat!


Diterangkan di dalam satu hadis Qudsi: ANA MA'A 'ABDII MAA ZAKARANII - ertinya: "Adalah Aku menyertai hambaKu selama ia mengingati Aku."

“Barang siapa yang membawa amal yang baik maka baginya (pahala) sepuluh kali ganda amalnya...” – (Surah al-Anam, ayat 160).



2 comments: